• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering fusk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fobanik

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Går det inte att bevisa när man kollar kontoutdrag?
Det handlar inte om att han bjuder på mat, herregud.
Hon fick skuldsanering på 3 år med väldigt låg månadsbetalning, baserad på ett hushåll på en inkomst.
Får du halva hyran, och andra utgifter betalda är det fusk.
Hon åker på semestrar, och lever bekvämd, men vägrar erkänna skulden till mig.
Om skuldsanering betyder det livet hon lever just nu, borde alla söka det.
Det verkar inte speciellt jobbigt
Ok så du tycker alltså att man ska gå in på deras konto, alltså även på killens Konto , och kolla upp detta? Ska då polisen och åklagaren göra detta menar du? Ska man lägga ner alla andra brott för att kolla upp deras konto och se vem som betalat för morgonkaffet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Ok så du tycker alltså att man ska gå in på deras konto, alltså även på killens Konto , och kolla upp detta? Ska då polisen och åklagaren göra detta menar du? Ska man lägga ner alla andra brott för att kolla upp deras konto och se vem som betalat för morgonkaffet?
Morgonkaffe kostar inte flera tusen.
Får du in många tusenlappar extra varje månad, utan vetskap från KF, och du tycker det är ok, låt gå.
Hon är skyldig 1 miljon, får betala 60 000 kr tillbaka, och är skuldfri efter 3 år.
Man måste älska systemet.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Morgonkaffe kostar inte flera tusen.
Får du in många tusenlappar extra varje månad, utan vetskap från KF, och du tycker det är ok, låt gå.
Hon är skyldig 1 miljon, får betala 60 000 kr tillbaka, och är skuldfri efter 3 år.
Man måste älska systemet.
Oj, det var en liten summa och hade hon uppgett att hon var sambo så hade det blivit lite mer till borgenärerna.
 

Fobanik

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Morgonkaffe kostar inte flera tusen.
Får du in många tusenlappar extra varje månad, utan vetskap från KF, och du tycker det är ok, låt gå.
Hon är skyldig 1 miljon, får betala 60 000 kr tillbaka, och är skuldfri efter 3 år.
Man måste älska systemet.
Så hon får in flera 1000 lappar och du vet detta? Oavsett vad du tycker så kommer detta vara nästantill omöjligt att bevisa. Försöka kan man såklart…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hmm då kan ts anmäla pojkvännen för att vara felaktig bokfört. Du kan vara hur dryg du vill i ditt skrivande , ändå kommer ingenting hända med hennes skuldsanering.

Inte pga en sådan anmälan nej. Det hanteras genom omprövning, och där får antingen annan borgenär ta del av infon och ompröva, eller om möjligt hon kan ompröva pga att hon har en prekluderad skuld i skuldsaneringen, jag är inte hundra på om man är nog inne i ärendet dock då för att begära omprövning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
När jag pratade med KFM sa dem att man ska vara skriven där man sover mest av tiden.
Det är alltså olagligt om han sover 4 nätter vid henne, sedan 3 nätter i sin egna lägenhet. Då tillbringar han mestadelen av tiden vid henne.

Eftersom jag själv är särbo har jag valt att kolla detta med KFM, då min partner såklart kommer sova över ibland.
Om vi sedan väljer att dela på matkostnader, är upp till oss. Är vi inte sambos enligt lag, kan inte KFM dra ner på vad man får behålla. De står inte över lagen.
Han har sina räkningar, jag har mina. Väljer vi att ha en gemensam matbuffert, för att vi tillbringar den mesta lediga tiden tillsammans. Är de upp till oss.

Det låter som ganska rimligt svar, men det är ju bättre att fråga skatteverket om folkbokföringsbestämmelser, det är ju dom som jobbar med frågorna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Går det inte att bevisa när man kollar kontoutdrag?
Det handlar inte om att han bjuder på mat, herregud.
Hon fick skuldsanering på 3 år med väldigt låg månadsbetalning, baserad på ett hushåll på en inkomst.
Får du halva hyran, och andra utgifter betalda är det fusk.
Hon åker på semestrar, och lever bekvämd, men vägrar erkänna skulden till mig.
Om skuldsanering betyder det livet hon lever just nu, borde alla söka det.
Det verkar inte speciellt jobbigt

Det går nog se ganska lätt på kontoutdrag, ett problem är att skuldsaneringsprocessen inte är offensiv på det viset att dom kan begära in kontoutdrag, utan man måste i så fall få gäldenären att skicka in det. Det händer nog men är något som görs slentrianmässigt.
Hur man gör i en omprövning när saker skulle kunna visas i kontoutdrag, om inte gäldenärerna är så sugen på att visa kontoutdrag, det vet jag inte. Det går ju att få avslag på en skuldsaneringsansökan pga dålig på att samarbeta, men om det går att få det upphävt på samma grund är jag mer osäker på. Man kan få det upphävt på att ha lämnat felaktiga uppgifter. Om det räcker med att någon säger att det är fel, och kanske har lite mer som visar det, är väl tveksamt, och om gäldenären inte vill visa kontoutdraget så är jag tveksam till att det skulle innebära att det är visat att man lämnat felaktiga uppgifter.

I verkställighetsprocessen är det lite annorlunda och offensivare lagtstiftning, är inga större problem att ta in kontoutdrag direkt från bankerna, på både gäldenären och anhöriga om man tycker det är nödvändigt för utredningen.
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
800
Poäng
717
Ja men det är svårt att bevisa. Det verkar vara det som du inte förstår. DU vill att fuskare ska stoppas, sen att du är förbannad för att hennes pojkvän betalar när de går ut och äter och hjälper till med hyran för att hon har det knapert , får du stå för. Ingenting kommer hända.
Haha
Ja men det är svårt att bevisa. Det verkar vara det som du inte förstår. DU vill att fuskare ska stoppas, sen att du är förbannad för att hennes pojkvän betalar när de går ut och äter och hjälper till med hyran för att hon har det knapert , får du stå för. Ingenting kommer hända.
Jag är inte förbannad för att hennes pojkvän betalar.

Men jag ogillar fusk.

Sååååååå!

OM hon inte uppdaterat eller lämnat korrekta uppgifter om sina kostnader för hyra mm. Så är det fusk och jag OGILLAR DET.

Om allt står rätt till I lagens mening att hon inte anses fuskat och hennes pojkvän vill sätta guldtillvaro på hennes tid med skuldsanering så fine.

Du lär skilja på äpplen och päron men det gör sällan folk när det gäller lagar och regler oavsett vad man må tycka om dem själv.
 

Fobanik

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Haha

Jag är inte förbannad för att hennes pojkvän betalar.

Men jag ogillar fusk.

Sååååååå!

OM hon inte uppdaterat eller lämnat korrekta uppgifter om sina kostnader för hyra mm. Så är det fusk och jag OGILLAR DET.

Om allt står rätt till I lagens mening att hon inte anses fuskat och hennes pojkvän vill sätta guldtillvaro på hennes tid med skuldsanering så fine.

Du lär skilja på äpplen och päron men det gör sällan folk när det gäller lagar och regler oavsett vad man må tycka om dem själv.
Du får ogilla det hur mycket du vill. TS ogillar också att han ex har det bra med sin nya pojkvän. (Gissningsvis;)) man kan försöka anmäla … sen kan du kalla det för vattenmelon , äpplen eller apelsiner, det skulle vara omöjligt att bevisa detta, och helt ärligt ganska onödigt om de slösar tid och resurser på att ”lösa” detta☺️ Det kommer inte hänga
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp